måndag, juli 25, 2011

Och ibland blir den aldrig densamma mer....

 Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
Och någonting alldeles oväntat sker
Världen förändrar sig varje dag
Och ibland blir den aldrig densamma mer
 som ju  AH skrev när Jolo dog

stämmer ju även in på den sinnesstämning som präglar oss efter Behring Breivik-massakrerna i Oslo och på Utøya. Visserligen har jag ju kollat dagligen och sällan funnit att det finns anledning att lyssna på Sommar
MEN
 när jag igår såg att det var Jan Carlzons tur blev jag intresserad.
Jag frågade mig:
"Kommer han att beröra Tragedin i Norge?"
NEJ
det gjorda han inte
MEN
Utlovat skulle han prata om:
 – Sommar med mig ska handla om det kärleksfulla ledarskapet, om att det är i mötet med andra människor allt händer, och om svårigheten att hitta sig själv när hela livet varit ett uppdrag.
OCH
när han inledningsvis pratade om hur han anlände till världen som tredje barn till sina föräldrar, efter att de två äldre dött, den ene perinatalt, den andre genom olyckshändelse i 2 1/2 årsåldern, och hur detta präglat honom genom  deras omedvetna förväntningar att kompensera dem för förlusterna,  resp. en nära dödenupplevelse som SAS-chef slog ju hans program an den rätta tonen direkt!
Jag har inför en nära förestående resa till Berlin börjat läsa Folke Schimanskis Berlin och har just kommit fram till perioden 1917-1925. 
Vi skandinaver som ju länge varit förskonade från våldsamma attacker på  vårt öppna samhälle, många unga vet ju knappt något om kalla kriget,  andra världskriget, Förintelsen eller för den delen Första världskriget, får ju en påminnelse om att det ONDA är en realitet.
Se även 
Det började redan 356 fKr! 

Etiketter: , ,

1 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

I princip alla Sommarpratar-program inte är live utan förinspelda, dvs Utöja hade inte skett...Detta för att det onekligen är väldigt svårt att hitta ersättare OM en Sommarpratare skulle bli sjuk eller inte kunna vara med på "sin" dag. Inte så konstigt kan mna tycka, om man tänker till lite så förstår nog även de som inte är insatta i radiosändningar av detta slag.

24 augusti, 2011 12:50  

Skicka en kommentar

<< Home