måndag, december 20, 2010

Das Lesen XII

Även om det varit glest mellan recensionerna i höst - betyder det inte att läsandet har legat i träda.
MEN
Förberedelserna och genomförandet av Istanbulresan har kullkastat den planerade turordningen:
Om skönhet har tillsvidare lagts på hyllan
LIKSOM
efter att ha läst drygt hälften.
I stället greppade jag den här


Boken fick jag i 50-årspresent  - den kom ut 1980 och jag fyllde 50 1985.
Jag blev väldigt förvånad över gåvan från en person som aldrig tidigare givit mig en bok -
kanske ett överskott från egen 50-årsdag 5 år tidigare?
Då var jag ju mitt uppe i livet med yrke och orientering och hade föga  tid för läsande, allra minst biografier.
När den nu i mitten av oktober trillade ur bokhyllan fick jag en impuls att läsa den, hann nästan färdigt innan det var dags att åka iväg till Istanbul.
Väl hemma blev det ju aktuellt med att läsa Bockfesten.  Se recension!
MEN
I mina försök att reducera mina gamla högar med  gamla SvD fick jag tag på en kulturbilaga från 2006 där det fanns ett reportage från Hildasholm, Axel Munthes engelska frus sommarhus i Dalarna.

I maj 1907 gifte sig läkaren och författaren Axel Munthe med Hilda Pennington Mellor i London. Munthe fyllde femtio senare samma år, hon var nitton år yngre.


Efter det började jag läsa  En osalig ande, Bengt Jangfeldts biografi över Axel Munthe. När jag så läst tre kapitel om hans liv fram till han 19-årig åker till Paris upptäcker jag att jag nog måste läsa om Boken om San Michele först....
Jag HAR ju den boken, minns bestämt att jag satte den på plats när jag sorterade skönlitteraturen för 10 år sedan...
MEN
Slutligen gav jag upp och tvingades skicka efter den från BOKBÖRSEN.
Det tog ju också litet tid...
MEN
Varvat med Stadsministrarna läser jag nu båda parallellt

Recensioner följer innan kort!

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home