tisdag, maj 11, 2010

Das Lesen X

I mitten på mars var jag jublande glad:

Jag hade äntligen, efter 5 år, läst ut Gregorius, och fått en rivstart när det gäller Europas ungtid.

Jag har dessutom blivit färdig att börja mitt omläsningsprojekt.

Det är ju ganska dåliga program på TV - de spar väl pengar för att finansiera fotbolls VM...- så det blir en hel del läst!
MEN
Så råkade jag läsa en recension av Bengt Jangfeldts "Språket är GUD" och gjorde ett spontaninköp av denna, och blev då inspirerad att köpa även







Innan de hade hade hunnit anlända, hade ju Sture Linnér just dött och jag började bläddra i
som stått i min bokhylla i flera år.

Både Språket är Gud och boken OM det grekiska språket är jätteintressanta. De är sådana framställningar som man läser i mindre portioner, utmärkt som insomningsläsande efter en eftermiddag med trädgårdsskötsel.
Så häromdagen
När jag tog mig för att försöka strukturera mina bokhögar en aning fick jag denna bok i min hand

Det är en häftad, delvis ouppsprättad, bok tryckt 1923 (pris3.75), som innehåller
Kåserier på vers

Jag läser inledningen och mitt grekiska spår bekräftas:

Sten Selander skrev dessa dikter 1920-21 efter besök i nedanstående städer:
Med start 1955 har jag besökt sex av dem
(undantag Reims, Amsterdam och Ajaccio)
Det är ju som en gammaldags Grand Tour....

Så, inräknat en deckare av Håkan Nesser läser jag just nu parallellt och snuttavis 8 böcker....

Recensioner inflyter successivt
Följ den spännande fortsättningen!

Etiketter:

1 Reflektioner:

Anonymous Minerva skrev ...

Vilken fin invokation i sann grekisk anda!

11 maj, 2010 07:11  

Skicka en kommentar

<< Home