onsdag, september 22, 2010

Jolo

Som framgår av LLL:4 Del 1 och Ida - dagens blogg var det med sorg i hjärtat som vi avstod från Jolos kåserier när vi ansåg oss föranlåtna att säga upp prenumerationen på Dagens Nyheter.
MEN
Nu har jag i högen med gamla tidningsurklipp hittat en av klenoderna. Jag minns hur jag och den gamle fullkomligt vred oss av skratt - liksom honom var Jolo pionjär i den nya mansrollen:
Klicka 2 (två!) gånger på bilderna för läsbarare text.

Etiketter: , ,

6 Reflektioner:

Blogger Unknown skrev ...

stort nöje av denna läsning!

22 september, 2010 09:02  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Ack ja, Jolo. Som dog alldeles för tidigt, 54 år blev han visst. Vilket språk han hade.

22 september, 2010 12:36  
Anonymous Sven Berg, München skrev ...

Kul att läsa på många sätt. Kul att ta del av hans språkliga lätthet i ett ämne som antagligen provocerade en del personer.1965 var det nog en hel del "hemmafruar" som slet i hemmen - så som det ofta alltjämt kan vara här i Bayern. Ehrenmark var i samma klass. Jag undrar om de gick i en speciell ironi-kåseri-sarkasm-understatement-skola?

25 september, 2010 13:54  
Blogger den blyga skrev ...

@Sven Berg:
Vad trevligt att höra ifrån dig!

Som framgår är jag i färd med att sortera alla gamla "saker som är bra att ha" som vi samlat på oss under vårt 60-åriga vuxenliv.

Häromdagen hittade jag en bok av Björn Berg och Alf Henriksson:
Teckningar och vers
Ritaren ritade.
Skrivaren skrev.
Stundom satt de som ritade på baken och plitade.
Stundom gick de och drev.
Det blev som det blev
(1976)

Kommer på bloggen vad det lider!

25 september, 2010 17:11  
Blogger den blyga skrev ...

Rättelse:

Texten på framsidan är krusidulligt textad så först när jag kollade inne i boken upptäckte jag att det inte skulle vara ritade utan nitade:

Ritaren ritade.
Skrivaren skrev.
Stundom satt de som nitade på baken och plitade.
Stundom gick de och drev.
Det blev som det blev (1976)

25 september, 2010 17:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej, jag blev så avundsjuk på ditt bad i havet. Vi lämnade svenska kusten den 1 september och jag badade en sista gång i 14 grader med 8 graders morgondimma. Jag läste jag lite här och var på din blog, vilket ledde till Jolo. Dessutom visade jag för min dotter att man kan ha en sådan blog, oavsett ålder och mode-intresse.

jag kanske skulle säga att det finns en alldeles ny bok av Alf Henrikson och pappa: "Björn Berg i Alf Henriksons sällskap", som Catharina Grünbaum har ställt samman. Hon har fått borra sig ned i våra arkiv och hittat många pärlor.

Förresten kom de ut med en annan bok förra året: "Stångkorv & Bordeaux" med samma radarpar vid skriv- och ritdonen.

26 september, 2010 10:22  

Skicka en kommentar

<< Home