lördag, augusti 21, 2010

Upprensning

Jag håller så sakteliga på att reducera antalet halvlästa böcker!

Jag tyckte ju mycket om 2009 års sommarföljetong i SvD: Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser. Följden var att jag beställde ytterligare en bok av honom, när den hösten 2009 kom i pocket: Berättelsen om Herr Roos.
MEN

Av någon anledning grep den inte tag i mig. Den har för lågt tempo. Det är nog avsikten förstås, att beskriva hur denne Herr Roos lever ett fullständigt händelsefattigt liv, ringaktad och fullständigt missförstådd av sin omgivning inklusive sig själv tills...

När jag någon gång efter hälften av de 500 sidorna börjar ana oråd: "Nu kommer något otrevligt att hända!", tappar jag lusten - eller snarare är det häftigare alternativ som yppar sig.

MEN

Nu när sommaren lider mot sitt slut och alltfler regniga eftermiddagar infinner sig sätter jag en ära i att "rensa upp" bland det halvlästa.
OCH
Så är den läst : HN är alltid läsvärd - men ingen av hans bättre tycker jag.

Läs också SvD.s recension

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home