måndag, juni 15, 2015

Das Lesen 2015 so far...

Jag brukar ju, för att uppnå min målsättning om 4 böcker i månaden,
fotografera mitt tänkta pensum.
Det brukar ofta resultera i att jag faktiskt kommer igång att läsa - men oftast med helt andra böcker ...

även i år
 NU
har jag dock faktiskt  lyckats avverka sista delen, den sjätte, 
 i Jolos  serie 20e århundradet.
OCH
Det har för mig varit ännu mera spännande än de tidigare delarna  eftersom  jag 1951 var 16 år och var mogen nog att verkligen ha personliga minnen från Koreakrigets utbrott, Mac Carthys hetskamper, Stalins död, Dien Bien Puh, Inbördeskriget i Algeriet,Castro och det stora språnget i KINA.
Det slutar 1960 med att Kennedy vinner amerikanska presidentvalet och att Kuba blir fritt.




"Serien, som gavs ut av Bengt Forsbergs förlag innefattar 10 volymer, varav Jolo stod för bildurval och text fram till sin död 1974, dvs delarna 1-6 som innefattar tiden 1900-1960. Teknisk medarbetare var Roland Janson."

"Sex band täcker sex decennier.  Jolo avled oväntat 1974 vid 54 års ålder."

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home