lördag, maj 18, 2013

Slutligen!

 Jag har ju flera gånger berättat om:
1. Hur jag under 1940-50-talet åhörde min fars fascination för den i Berlin befintliga bysten av den egyptiska drottningen Nefertiti.
2. Hur jag förgäves vid de hittills 5 besöken i Berlin från 2000 och framåt önskat stå öga mot öga mot denna kvinna.
 Men i år blev det BINGO
och 
på två sätt!
De har ju äntligen blivit färdiga med ombyggnaden av Neues Museum och firar detta genom att ha en Sonderausstellung:
Jag får således reda på att Nefertitibysten hittades 1912.
Det var ganska rörigt på museet, så det tog en stund innan vi kom till den rätta avdelningen.
Jag irrade och dök sedan på en vakt, frågade var Nefertiti fanns, berättade om skälet till mitt intresse, och mina 13 åriga vedermödor...
OCH
Då berättade han om Nefertitibystens dito:

Det var först 1924 som den, under stor uppståndelse, visades för allmänheten!

1913 erhielt James Simon die Ausfuhrgenehmigung für die Büste von Ägypten nach Deutschland. Sie wurde nach Berlin gebracht und zunächst in Simons Villa im Ortsteil Berlin-Tiergarten, dem heutigen Sitz der Landesvertretung Baden-Württemberg, aufgestellt. Hier betrachtete sie auch Kaiser Wilhelm II. mehrfach. Borchardt vertrat seit der Fundteilung sehr hartnäckig die Meinung, dass die Büste nicht der Öffentlichkeit präsentiert werden dürfte. Am 11. Juli 1920 wandelte Simon die Dauerleihgabe der Objekte aus der Amarna-Grabung an die Ägyptische Abteilung der königlich preußischen Kunstsammlungen in eine Schenkung an den Freistaat Preußen um. Die Büste wurde allerdings entgegen Borchardts ausdrücklichem Wunsch erstmals 1924 im Rahmen der Berliner Tell el-Amarna-Ausstellung auf der Berliner Museumsinsel gezeigt.

OCH

1924 var min fader ofta i Berlin!

Etiketter: , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home