lördag, april 20, 2013

Coupe Melba

När jag häromveckan hade middagsbjudning blev jag inspirerad att servera Coupe Melba.
Peach Melba är en klassisk dessert, skapad 1892 eller 1893 av den franske kocken Auguste Escoffier på Savoy Hotel i London, till den australiensiska sopranen Nellie Melbas ära. Den består av persika och hallonsås på vaniljglass.

Om man utgår från konserverade  persikor är den ju relativt enkel. Den serverades ofta som festdessert i mitt föräldrahem - min fader berättade då varje gång om varför den heter Melba:

1892 deltog Nellie Melba i en uppsättning av Wagners opera Lohengrin vid Covent Garden. Duke of Orléans gav en middagsbjudning för att fira hennes triumf. Escoffier skapade en ny dessert för detta tillfälle och för att visa den använde han en isskulptur av en svan som förekommer i operan. Svanen bar persikor vilande på en bädd av vaniljglass, toppade med spunnet socker. 1900 skapade Escoffier en ny variant av efterrätten. För att fira öppnandet av Carlton Hotel i London där han var chefskock, uteslöt han issvanen och toppade persikorna med hallonmos. 

 Att jag plötsligt, efter 60 år, påminner mig denna rätt beror sannolikt på min fascination för  Jonas Kaufmann som drabbade mig efter programmet på SVT2.
Jag har sedan dess dagligen njutit av allt det material som finns på You Tube och som man kan få hänvisning till via hans hemsida
På YouTube finns bl.a. en drygt 40 minuter lång intervju apropos hans framträdande i Lohengrin 
Aktuellt är hans framträdande under Wagneråret som Parsifal på the Met.
Omedelbart efter premiären blev han intervjuad av Placido Domingo
Han är helt "hög" efter föreställningen, påminner om Vasaloppsåkarna när de blir intervjuade i  i Evertsberg

Etiketter: , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home