tisdag, februari 05, 2013

Kri(g)sdans

Denna dans utföres på Persgatan 53:s bakgård.
Min lillasysters ålder säger mig att det är 1941.
Jag sitter längst ut till höger 
Tältet är förmodligen utlånat av Huldts Sportaffär

Andra världskriget pågår som bäst
 Tyskarna patrullerar på Kronborg på andra sidan sundet....
ALLT
är ransonerat
Deltagarna i, som jag tror midsommardansen, är bl.a. "Store-Jan" son till husets ägare, som med familj också bor i huset. Jag minns hur på vintrarna gården var belamrad med vedstaplar som var värmekällan. Farbror Victor (ägaren) fick flera ggr nattetid gå ner och fylla på i pannan.  Han lät oss dock använda vedstaplarna som "väggar" i de snöhyddor 
som de kalla, snörika vintrarna 1941-42 inbjöd till!
MEN
Nu var det sommar och sol.
De vuxna satt på balkongerna och tittade nådigt på våra förlustelser!

Etiketter: , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home