onsdag, augusti 22, 2012

Berlin Dag 5=Hemfärdsdag

Den gode fadren, DDM, hade planerat det så väl. Sista dagen skulle vi gå på, det vårt hotell närbelägna, 
 Det var bara det att det var MÅNDAG
så det var STÄNGT.
MEN
I Nikolaiviertel finns det ju en kyrka - de brukar ju vara öppna...
vi gav oss iväg
passerandes en lekpark
Så gick vi över Spree
OCH
När vi kom fram till kyrkan visade det sig att det var ett museum med inträde och allt.
Personalen verkade vara kvar sedan ÖstBerlins tid - det mesta var verboten.
DOCK
inte att fotografera,
men väl att fotografera UTAN tillstånd. Jag stod upp på orgelläktaren...
Jo nere i receptionen kunde man på begäran gratis FÅ sådana.
Jag gjorde en uppgiven gest med axlarna...
Då kom hon fram och viskade - jag skulle få ta EN bild. (Se ovan)
Det mest intressanta är  att Paul Gerhardt varit kyrkoherde här.
Paul Gerhardt har fortfarande 8 psalmer i den senaste Svenska psalmboken -
den mest kända:

I denna ljuva sommartid
Gå ut, min själ, och gläd dig vid
Den store Gudens gåvor.
Se, hur i prydning jorden står,
Se, hur för dig och mig hon får
Så underbara håvor.

 Så satt vi till slut på Tegel färdiga att ta avsked.
Gossarne skulle till Arlanda, jag till Kastrup.
20.51 kliver jag av bussen -inte så pjåkigt här heller...

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home