onsdag, juli 11, 2012

I denna ljuva sommartid...

...då markens håvor finns i närområdet
kommer mitt gamla exemplar av VÅR KOKBOK flitigt till användning
TILL
Rabarberkräm
Krusbärskräm
och
Citronmarinerade rödbetor

500 g kokta späda rödbetor
Marinad
2 msk pressad citron
1 msk olja
1 msk vatten 
1/2 tsk socker
3/4 tsk salt
2-3 msk hackad lök

Skiva de nykokta varma rödbetorna. Blanda marinaden. Häll den över rödbetorna och låt dem stå kallt någon timme. Är godast nylagade.
Servera till stekt kött eller korv eller rökt fisk.

En av den gamles favoriter, vilken jag alltfort unnar mig minst en gång varje sommar.

Etiketter:

1 Reflektioner:

Anonymous Gustav skrev ...

Jag föredrar krämerna då jag ej tål citron.

Men fruktkräm med mjölk, (och kanske lite biskvier), hör till det godaste man kan äta en sommardag, tycker jag!

11 juli, 2012 19:08  

Skicka en kommentar

<< Home