tisdag, februari 14, 2012

Mattans

ÄNTLIGEN!
fick vi litet snö
Det har ju nu varit tre veckors bister kyla, men bara enstaka snöflingor.
När nu dagsljuset blir allt längre avslöjas obönhörligt behovet av storstädning;
särskilt pockande inför Eskilstunabesöket.
Jag har noggrant studerat väderprognoserna från SMHI: 
Det ska bli långsamt väderomslag med ostadigt väder och temperaturer kring nollan.
DÄRFÖR
fick jag rusa ut i ottan för att hinna fräscha upp toalettrumsmattan innan det blev plusgrader...
MEN
O VE!
Det är ju söndag!
Jag förflyttas i minnet tillbaks till krigsvintrarna. Vi bodde i hyreshus, som byggts 1935 i kvarter med gemensamma gårdar,  där det fanns vedtravar (enda tillgängliga uppvärmningsmaterialet - kol och koks var ju importvaror, oljeeldningen ej uppfunnen) - soptunnor och piskställningar där Wilton- och trasmattor bankades med "mattebankare"
MEN
På fyrtio- och långt in på 50-talet var det närmast en dödssynd att ARBETA på söndagar - åtminstone så grannarna såg det. Ingen tvätt fick hängas ut på balkongen och banka mattor var det inte tal om.
Här är ett av få foton från denna tid - film fanns inte att köpa - och där man kan se gräsplätten där orientmattorna fick sig en snöuppfräschning. Med tanke på min lillasysters ålder som jag uppskattar till 3 år, är bilden från 1942. Hon och jag  (7 år) vänder ryggen till.

Etiketter: , , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home