lördag, januari 14, 2012

Dyrlægens Natmat

Det milda vintervädret innebär plötsligt att jag får litet tid att fortsätta redogörelsen för  
 Efter den händelserika VT 1955 vidtog så oxveckera´  under höstterminen. Jag hade ju ett rum på Studentskegården som låg nära Lasarettet och de medicinska institutionerna Med kem, Fysiologen och Patologen. För att sanera ekonomin träffades vi hos mig för gemensamt lunchätande.

 Jag har bara två foton från mitt rum på Studentskegården  - det på den gamle och min krukväxt (se länk ovan) - och detta. 
Det är från det högtidliga firandet av  att jag blivit med.cand.  Pappa Calle, Mamma Eva, Faster Stina och Farbror Hugo tog tåget ner och vi gick på Akademiska Föreningen och avåt en bättre lunch. Kaffet serverades på mitt rum.
Huldtapågarna passade på att vila middag i väntan på tåglägenhet hem till Helsingborg.
När det gäller inredningen kan särskilt noteras SAS-affischen som var à la mode och
vår dyrgrip Radiogrammofonen som mamma Eva sitter på!

Min utbildning hade fram tills nu inte fokuserats på matlagning, men jag tog mig verket an:

Min fyra år yngre syster hade just avslutat sin skolköksutbildning.
Hon hade beordrats inköpa "Kokbok för skola och hem"(vid denna tid var det ju inte fria läromedel...) som t.ex. i detalj skildrade tillvägagångssättet  om hur man koker potatis. Denna kom väl till pass liksom Kooperativa Förbundets tidning tidningen VI:

Tidningen hade sin största upplaga 1947, då den uppgick till 676 000 exemplar, motsvarande 40 procent av Sveriges hushåll.

KF (= Kooperativa Förbundet) hade ju under kriget startat KF:s Provkök som redan 1951 gav ut första upplagan av Vår kokbok, men den införskaffade vi först 1960.
Däremot kunde man via tidningen Vi för 60 öre köpa detta särtryck av 
nr 7/-55 av tidskriften Vi husmödrar!
Det var sensationellt med så mycket BILDER
dessutom 
I FÄRG!
Skälet att jag köpte häftet var den första ingående beskrivningen på svenska för gemene man hur man gör danska smörrebröd!
Här är en bild på de almindeligste
Dyrlægens Natmad (= Veterinärens nattsmörgås)
är en favorit:
Bred ett tjockt lager leverpastej (Obs dansk!) på en skiva rugbröd
(det står franskbrödsmörgås i häftet, men det är FEL, troligen en eftergift till svensk smak 1955)
 Bred ett lager fläskflott ovanpå leverpastejen.
Lägg en skiva stelnad sky ovanpå flottet.
Täck hela smörgåsen med skivor av saltkött minst 4 st lagda i veck.
Garnera med sky och något grönt
Beräkna 1 hg leverpastej och 1 hg saltkött till 2 smörrebröd
Behövde påpekas!Den danska frikostigheten med pålägg var ju okänt i Sverige vid denna tid!


 Utöver bilderna var texten i övrigt gammaldags präktig. Den 38-sidiga utgåvan, varav 9 sidor bilder, inleds med tre sidor betitlat BRÖDET och EN sida om Margarinet .
En sida är betitlad Hur man skär, brer och lägger på!
Detta uppslag var en sensation 1955!

Varma smörgåsar, sandwiches och smörgåstårtor fick också sin beskrivning.
MEN
Det enda avsnitt jag någonsin begagnade mig av var smörrebrödsframställningen
som t.ex
HC Andersens Favorit (leverpostej, bacon och champinjoner), Rejer i Trængsel;

Etiketter: , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home