lördag, januari 08, 2011

Infrysta och insnöad

Trettondagsafton när jag gick min sedvanliga isläggningsinspektionspromenad, noterade jag, att nu är det fruset långt ut i golfbaneviken, endast små råkar där Svanebäcken rinner ut är öppna för svanorna. Jag har, nu när vindet friskat i, lärt mig att gå medvind längs med stranden, och sedan, i motvind gå tillbaka längre in  bland bebyggelsen.

På hemväg hörde jag en rusande motor:
Det var postbilen som hade kört fast i en driva framför en brevlåda. Han hade hamnat i en grop, som gasandet bara gjort större med isblock framför och bakom. Jag frågade om han inte hade en snöskyffel med sig?
Nähä!
Jag försökte med händerna minska snön, och skjuta på bakifrån och framifrån utan större resultat.

Efter ett tag kom en granne
MED SNÖSKYFFEL


ut ur huset intill, och det löste sig snabbt.
Det visade sig att det var en handikappad dam som bodde i huset, därav den dåliga snörjöjningen.
Postmannen tackade för hjälpen!
Jag tittar varje dag på SMHI:s 10-dygnsprognos för Viken. Där har de sedan flera veckor tillbaka på den 7-10de  dagen lovat +-grader
MEN
När vi väl kommer till den aktuella dagen är det alltjämt MINUS:
Så t.ex. vaknade jag i går morse och upptäckte att nu var jag insnöad på riktigt, och termometern visade på -4°. Jag konstaterade med viss tillfredsställelse att det var TRETTONDAGEN, så det var OK att det inte hade varit möjligt att leverera någon tidning....

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home