måndag, september 27, 2010

Carl Butler

 Jag läser i SvD att Carl Butler är död.
Rubriken är ju:"Carl Butler lärde männen laga mat".
MEN
Det var inte bara män som blev inspirerade av honom! Han var ju den förste att introducera medelhavsköket för både herr och fru Medelsvensson. Vårt exemplar av Carl Butlers kokbok är ju både tummat och nerfläckat, vittnande om den flitiga vardagsanvändningen för att mätta trenne hårdtränande tonårspojkar från 1979 och framåt.

Jag har också åtskilliga  tidningsurklipp från Butlers tid som matskribent i SvD , som t.ex hans Septembersoppa.
Under hösten kommer jag att successivt publicera favoriterna!

Etiketter:

4 Reflektioner:

Anonymous Ökenråttan skrev ...

Själva har vi rätt nyligen plockat fram vår gamla Butler. Hans lever är ju jättegod. Och hans ostpaj med tomat och svamp. Vi åt ofta på Svensson & Butler, som var en innekrog i vår vilda ungdom.Vi bodde ganska nära i dåtida chica kvarter. På tisdagarna var det ostpaj.

27 september, 2010 08:55  
Blogger den blyga skrev ...

1989-2008 prenumererade jag på Allt om Mat. Jag har alla exen kvar, prydligt sorterade efter månad.

Nu när jag bläddrar igenom gamle Butler, märker jag hur han sedan början på 90-talet stått bortglömd!

Under 80-talet gällde det ju stora mängder snabbt - så de recept som favoriserades var ju sådana som inte krävde så mycket donande som pajer etc.

Mina/våra favoriter var Lammlådan,lammsteken med Vitkålspurén!
Moussaka, Lammnavarin, Boeuf Bourgignon,Ratatouille,Provençalsk musselsallad,Butlers paté,Två enkla sallader, Fläskkotlett med sötsur sås,Lammrullad,Grekiska köttbullar,Kyckling Marengo,Coq au vin;

De med fetstil blev "husmanskost" - och trotsade AoMs hegemoni...
Levern provade vi aldrig, det ska jag göra nu.
Jag har nämligen passat på att INTE äta lever senaste året. den gamle var jätteförtjust i gammaldags stekt lever och ville helst äta det varje vecka! Han stekte den själv, PRECIS au point.

De senaste 25 åren bytte vi ut lingonsylten mot rönnbärssylt.

Dessutom fick vi Farfars berömda potatismos till!
MEN

27 september, 2010 12:55  
Anonymous en djefla man skrev ...

Den där kokboken är alldeles utmärkt. Ska leta upp den och laga kvällsmat till hans ära och åminne.

27 september, 2010 23:49  
Anonymous en djefla man skrev ...

"åminnelse", ska det vara.

27 september, 2010 23:51  

Skicka en kommentar

<< Home