onsdag, april 21, 2010

Kulturutflyktsförberedelse

Det drar ihop sig till Kulturutflykt, även denna gång i österled - men mera sydvart. den gamle och jag rekade redan i fjor...
För att vara en fullgod ciceron har jag passat på att läsa om Piratens debutverk:

Bombi Bitt och jag
Vilken läsglädje!

Såsom varande född 1935, i Skåne, anhörig till en bokhandelsmedhjälpare och sedermera själv lundensare var jag hela tiden omgiven av skrönor om Fritiof Nilsson.

Bombi Bitt och jag läste jag tidigt - den gjorde i tonåren inget större intryck - själva "storyn" var ju välkänd - många gånger tidigare muntligen berättad i familjen.
Sedan kom ju inspelningen av TV-filmen 1967 - då var den stora sensationen att Helsingborgspojken Stellan Skarsgård fick rollen som Bombi Bitt.

MEN NU!
Nu förstår jag att uppskatta stilen i detta mästerverk!
Den legendariska inledningen:

" Min vagga vaggade i Tosterup i Färs härad av Malmöhus län. Min fader var stins i Tosterup. Min föräldrar voro goda och ömma. Jag var en vanartig son."

På en barsk korthuggen prosa skildras fyra händelser:

- Fiskafänget
- Kyrksilvret
- Rävjakten och
- Kiviks marknad.

Av dem minns jag sämst kapitlet Rävjakten, som inleds så här:
foto Eric Elgebrandt

"Det var i vårens tid. Senkommen snö låg ännu fläckvis kvar på nordsluttningarn, men sälgen stod i knopp och under slånbuskarna på fäladen var det blått av sippor. Tjälen var ur jorden."

Vi orienterare känner igen det.....

Etiketter: ,

1 Reflektioner:

Blogger Simrishamn skrev ...

Hej
Jag undrar var du fått bilden på Piraten, Stellan Skarsgård och Eli från och och vi skulle kunna få använda den i en film vi gör om inspelningen, som jag själv minns,på Österlens museum

Bästa hälsningar
Lena Alebo
Österlens museum

06 juli, 2021 11:04  

Skicka en kommentar

<< Home