tisdag, januari 26, 2010

Än så är det långt till vår....

Nu har temperaturen klättrat ner under -10 igen. Strandkanten blir alltmer isbelagd.Det blåste en snål vind från söder så jag bestämde mig för att gå med vinden mot norr och via Sandkullen i lä tillbaka. Medan jag gjorde detta övervägande iakttog jag samtidigt en man som länge stod och sysslade med något...(?)
Framme vid "skarvrevet" såg jag att det var igenfruset och skarvarna borta. På avstånd såg jag en man på väg ut och beslöt mig för att följa efter - det kanske är enda gången i min livstid som jag har tillträde!
Innan jag var halvvägs ute hade mannen vänt. Det visade sig vara en fiskare.
Min vana trogen frågade jag nyfiket om fångst. Han berättade om havsöring som tydligen vintertid går strandnära. Den är lovlig från 1 januari tom augusti. Han fick ingen fångst den här dagen men väl dagen innan. Jag berättade om skarvarna, mitt fågelskådande och mina möten på stranden.
Han berättade att han var bleking
OCH
Allt eftersom vi ringade in varandra visade det sig slutligen att han var ungdoms- och studievän till gårdagens dopbarns fader och att de har båtplatser intill varandra i Risanäsviken

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home