lördag, januari 23, 2010

Das Lesen IX

Visserligen skriver jag i november:
Det är faktiskt en positiv spin-off-effekt av mitt änkestånd att jag nu finner mer tid för seriös läsning...
MEN
som framgår av inlägget Ett annat liv ,har Mitt nya liv också inneburit att jag känner mig mindre bunden av uppgjorda planer...

En icke planerad, men nöjsam läsning har varit denna om maltwhiskey:
Jag har varit noga med att äta regelbundet. Jag sitter som tidigare ner varje dag och äter lunch och middag vid köksbordet. Men nu när jag är ensam känns det naturligt att LÄSA något som sällskap. Eftersom tidningar och böcker förvaras på övervåningen greppade jag vad som fanns till hands på tevagnen i matsalen: En bok som den gamle fått någon födelsedag.(se ovan)
Den visade sig vara högintressant. Därtill väldigt lämplig som måltidslitteratur - den räckte i flera veckor.

Man börjar i historiens dunkel och berättar hur irländare på 500-talet koloniserade de inre Hebriderna och redan 678 AD kämpade om territoriet med "the Britons".
Konsten att destillera kom samma väg 600 år sedare. Islay var perfekt för ändamålet - det fanns allt som behövdes: torv, bäckar med friskt vatten och bördig jord för för odling av spannmål. Under tiden hade området en period lytt under den norska kronan, för att 1266 åter bli skotskt.
Överhögheten i dessa avlägsna relativt öde trakter kunde dåligt vidmakthållas, det var lokala klaner som hade herraväldet. The Macdonalds, the MacLeans, The Macleods och MacNeils ömsom stred och och ömsom gifte in sig.

Gång efter annan försökte kungen stävja det laglösa levernet.
1609 skrevs nio Statuter för efterlevnad som skulle civilisera området. En av statuterna förbjöd import av alkohol, MEN tillät hembränning!

The Macdonalds fortsatte sitt laglösa liv som förut - men blev därför detroniserade - den med kungen mer lojala klanen Campbell tog över och hade kontroll över området OCH då även whiskeytillverkningen till 1854!

I början på sjuttonhundratalet var det missväxt och elände. Det infördes skatter på olika tillverkningar av alkoholhaltiga drycker som gin och öl. De slog emellertid dåligt igenom på öarna.
Dessutom fanns det två Daniel Campbell - far och son - som 1725-1777 framgångsrikt utvecklade lantbruket, odlingen av barley som råvara och inrättade det första riktigt lagliga, kommersiella destilleriet Bowmores 1776.

Kapitlet två berättar om framställningen.

Kapitel 3-6 går i tur och ordning igenom de sammanlagt elva distillerierna på Islay, Jura, Mull och Skye.(se karta)

Den gamle drack gärna maltwhisky t.ex dagen innan starroperationen.
Jag har beslutat mig för att prova igenom sortimentet på Systemet i Höganäs.
Följ den spännande fortsättningen!



Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home