måndag, oktober 26, 2009

Mitt nya liv 6: Alex Schulman


Jag läste i HD att Alex Schulman skulle komma till Tivolihuset på höstens första Författarafton den 21 oktober. Jag inköpte därför i god tid hans bok Skynda att älska så att jag kunde läsa den innan.

Alex är son till Allan Schulman i hans andra äktenskap med den 33 år yngre Lizette Schulman (f.ö dotter till Sven Stolpe)

Alex berättar å ena sidan om sin kärlek till fadern, samtidigt som insikten, som drabbade honom vid ca tio års ålder, att pappan var gammal och riskerade att dö inom kort gav honom ångestkänslor.
Detta hade till följd att i samband med faderns bortgång han helt blockerade allt sorgearbete....

I ett fullsatt Tivolihus berättade han om hur han fem år efter faderns bortgång, i samband med ett uppbrott ur en parrelation, dock blev upphunnen av sorgen.

Han började gå i terapeutiska samtal hos (i boken) Leo.
Alex tänkte sig att tala om att han blivit , vad jag tyckte mig förstå, övergiven av sin tidigare fru, men Leo ville helst ägna sig åt att diskutera det uteblivna sorgearbetet efter fadern.

Till slut föll A. till föga - åkte upp till deras gamla sommartorp i Värmland - och skrev manuset - mest som självterapi - men övertalades att publicera det!

Jag hade med mig mitt lästa exemplar och fick en dedikation. Jag berättade om att även jag, i mitt sorgearbete, som ju skiljer sig helt i karaktären från hans, funnit tröst i Skynda att älska - och vi var eniga om att det ska vara en inspelning med finlandssvenskt uttal!

Etiketter: , ,

1 Reflektioner:

Anonymous Stina skrev ...

Nämen oj, det var ett oväntat blogginlägg. Det är en sådan imponerande bredd på det du läser! Inte många kan skryta med att deras farmor träffat och pratat med Alex Schulman.

31 oktober, 2009 20:32  

Skicka en kommentar

<< Home