lördag, augusti 29, 2009

Nattfåk

Liksom när det gällde boken av Obama, kunde jag inte låta bli att beställa den här deckaren av Johan Theorin, eftersom den vecka efter vecka fanns på tio i topplistan på både adlibris och bokus.

Den är en riktig bladvändare.

Min nattsömn har inte varit helt OK - jag vaknar stadigt efter 4 1/2 och sedan 2 1/2 timme. De dagar jag läste den här boken kunde jag då inte låta bli att sticka emellan med ett eller två kapitel - vilket ju ruinerade möjligheterna att återvända till den goda ron....

MEN

Egentligen tycker jag inte det är en BRA bok.

Den har FÖR MYCKET:
Modern familj med barnomsorgsbekymmer, behov att vända storstaden ryggen, okollegialt behandlad kvinnlig polis med vänsterprassel, motsättningar mellan "stockholmare" och urbefolkning, sägner om väderlek och onda andar, gammal "klok gubbe", knark , tjuveri, konstnärsskap hos utstött ensam mamma - you name it.

Större delen av boken försöker författaren måla upp en stämning av mystik och magi ,

MEN

när upplösningen kommer är den högst plausibel.

Således mycket spänning men för litet substans -åtminstone jag blir inte BERÖRD av dessa människors öde.

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home