måndag, mars 16, 2009

Vårlunch

Tll midsommar 2006 rekommenderade jag ett recept från
AoMs Påsknummer 1995 som inleddes med artikeln:

"En mästarinna dukar upp påskbuffén".

Visserligen har jag haft en prenumeration på Allt om Mat fr.o.m. februari 1991 t.o.m. september 2008 ~ 300 tidningar!

MEN

När det gäller kalas är det ett fåtal nummer som alltid tages fram. Hittills har jag mest ur detta nummer lagat de 7 sillrecept Karin Chädström rekommenderar, men härom veckan bläddrade jag vidare och fann detta:

Vecka 10 trakterade jag vid två tillfällen sammanlagt 17 personer och då passade, innan vårprimörerna riktigt presenterat sig, dessa rätter förträffligt:

Apelsinkyckling
Det är kalasmat som jag gillar, säger Karin och poängterar att den är bekväm och kan stå förberedd fram till ugnen.

Det här behövs till 8 personer:

2 kycklingar styckade i mindre bitar
1 1/2 tsk salt
2 krm peppar
2 msk smör
1 dl koncentrerad apelsinjuice
3 dl vispgrädde
1 msk mald ingefära
1 pressad vitlöksklyfta

Gör så här:
1. Salta, peppra och bryn kycklingbitarna i smör. Lägg efterhand över dem i en ugnssäker form.
2. Fräs ur stekpannan med juicen, tillsätt grädde, ingefära och vitlök. Koka upp såsen och häll den över kycklingen.
3. Värm ugnen till 225° och stek färdigt 25-30 minuter mitt i ugnen.

Servera rätten med färserad squash och kokt ris eller pressad potatis.

Färserad squash
Det här behövs till 8-10 personer:
2 squash à 4oo g
1 liten gul lök
1 liten grön paprika
50 g champinjoner
1 msk olivolja
2 tomater
1 msk tomatpuré
1 dl kokt ris
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
1/2 tsk grovmald svartpeppar
ev några basilikablad
1/2 tsk timjan
2 msk hackad persilja
1 ägg
1 dl riven parmesanost
Gör så här:
1. Skär squashen i 4 cm bitar. Holka ur bitarna till små skålar. Finhacka det urholkade köttet.
2. Finhacka också lök, paprika och champinjoner och fräs allt i olja.
3. Tillsätt tomaterna som kärnats ur och hackats, tomatpuré, kokt ris, och alla kryddor. Låt puttra i 10 minuter.
4. Dra från värmen, rör ned ägget och fördela i squashskålarna.
5. Ställ på smort ugnssäkert fat, strö ot över och gratinera i 200° ca 25 minuter.

Serveras varma eller ljumma och kan värmas eller bakas färdiga tillsammans med kycklingen.



Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home