onsdag, april 01, 2009

Faller fritt som i en dröm

9/1 2006 skickade jag bl.a. dessa recensioner till “klanen.
Vips var jag med blogg!

Leif GW Persson
Mellan sommarens längtan och vinterns köld
En annan tid ett annat liv.


Jag köpte dem som pocket på adLibris efter en recension av hans Lindamordet av Mats Gellerfeldt i SvD, där denne säger att den är bra, men inte så bra som de 2 ovan!
Vi ( även den gamle läste) håller med MG;
Böckerna är utomordentligt spännande och välskrivna
Den första handlar om SÄPO och samarbetet med amerikanerna under “kalla kriget” trots neutraliteten.
Den andre om efterdyningarna till ambassaddramat “ Lägg ut”


Det som gör dem så läsvärda är LGWP:s djupa kunskaper om polisarbete, men även ränkspelet politiskt och professionellt, goda och dåliga poliser, resp vilket handlingsutrymme den gode polisen har!

När den tredje delen “Faller fritt som en dröm” kom i pocket skickade jag efter den. Jag anade då inte att den handlade om Palmemordet! När jag så på baksidan läste det, lade jag boken åt sidan, jag tyckte mig vara trött på Palmemordet.

MEN

När Jens Lapidus´ Aldrig fucka upp visade sig också slinka in på P-mordet blev jag nyfiken och dammade av “Faller fritt som en dröm” .

OCH

Jag blev inte besviken.
Jag läser den 550 sidor långa boken i ett svep. Det visar sig att Leif GW lyckas göra även denna fiktiva slutliga mordutredning med de gamla bekantingarna Lars Martin Johansson och Evert Bäckström verkligt spännande, intressant och trovärdigt. (fast han EGENTLIGEN nog inte tror på sin version själv)

Bokus hittade jag den här recensionen:
Lars Martin Johansson, mannen, polisen myten. Underbart avslut på triologin. GW har med sina kärnkaraktärer, som vanligt förgyller dessa alltid hans böcker. Jag var lite skeptisk till denna först eftersom den skulle handla om Palme. Nu när jag har läst den är jag lyckligt salig över att det faktiskt finns bra författare här i Sverige som skriver med både "stake", själ och hjärta.

PRECIS min åsikt.

Jag hittar på nätet att GW gett ut ytterligare en :Den som dödar draken med Evert Bäckström i huvudrollen
- den får vi skicka efter när den kommit i pocket...

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home