söndag, december 28, 2008

Menlösa barns dag

Det faktum att min mor Eva fyllde år på Menlösa barns dag har för alltid präglat mitt julfirande på mer än ett sätt.

Se blogg 20061228:
Denna födelsedag var inte helt utan problem: - för henne själv :I något skede av livet tyckte hon att 3 dagar inte skulle göra henne ett år äldre och uppgav sig vara född 1907.Det innebar att hon av vissa barndomsväninnor blev uppvaktad på sin 51 årsdag i tron att hon fyllde 50!

- för min syster och mig i samband med julfirandet. Det var ju 40-tal och krig och ransonering. Hon
befarade att det skulle komma gratulanter som hon var tvungen att traktera, varför hon knappast nändes bjuda på skinka och Ris à la Malta och liknande förrän födelsdagen passerat!
(Ris var ju kolonialvara och strängt ransonerat!)


Jag blev tidigt arrangör för släktens julfirande i samband med att mamma blev änka 1960. Mina erfarenheter från "sparandet" av skinkan etc kombinerat med hushållets behov av att äta magert inspirerade till att jag alltsedan 1962 på jul-eller annandagen serverat en kalkon, i år således för fyrtiosjunde gången.

På den tiden fanns inga minikalkoner. Det var överhuvudtaget få producenter av kalkonstekar i Sverige. Vi bodde i Borås. De räddande änglarna blev syster och svåger bosatta i Åhus som via en kalkonfarm i Yngsjö kunde förse mig med en kalkon. Den skickades plockad via fraktgods på järnväg! Det var rediga doningar - det tredje året var den på 8 kg och jag genomled ett ögonblick av fasa när det visade sig att det var med nöd och näppe den fick plats i ugnen.
Receptet har varit detsamma - ett som Pernilla Tunberger publicerade i Dagens Nyheter just 1962 och som jag hållit fast vid till trots mot alla sentida"trender":
Stekt kalkon ad modum Pernilla Tunberger.
Först göres fyllningen:1 hg magert sidfläsk, 1 skiva mager skinka (ta av julskinkan!), 1 morot, drygt lika mycket rotselleri och 2 medelstora lökar hackas och fräses i smör tillsammans med 1 hg köttfärs i en stekpanna i 10-15 minuter. Mot slutet tillsättes 12-15 st hackade råa champinjoner (eller motsvarande mängd annan svamp).1/4 söndersmulat lagerblad, 1-2 msk finhackad persilja, 2 hela kryddnejlikor, helt litet timjan, 3-4 krossade vitpepparkorn tillsättes. 1 1/2 dl inkråm av vitt bröd får ligga i motsvarande mängd mjölk och tillsättes slutligen när fyllningen kallnat.
(Jag brukar tillreda den dagen innan i lugn och ro, ibland tom någon vecka före, men förvarar den då i frysen)

Fyll blandningen i den väl rengjorda, med salt in- och utvändigt ingnidna kalkonen(en nymodighet jag anammat är att gnida insidan av kalkonen, före ifyllande, med citron)
Sedan sys kalkonen ihop, halskinnet fästes, lår och vingar knytes väl fast intill kroppen. Kalkonen penslas noggrant med en blandning smält smör och soja. Lägges på galler i en braspanna.
Stekes vid 160 °, ingen buljong eller ösning. Första timmen rygsidan upp, vändes sedan.

Sista 15 minuterna med ugnsluckan på glänt för knaprigt skinn.

Beräknad stektid vid 160 °:
Vikt Tid
2-3,5 kg 2-3 tim
3,5-5 kg 3-4 tim
5 - 7 kg 4-5 tim

Enligt min erfarenhet gäller den lägre tiden.
Obs: Om kalkonen är djupfryst måste den tinas HELT före tillredningen så att inte det inre är rått!
En dryg halvtimme före beräknad färdighetstid stickes djupt i bröstköttet med en sticka. Om köttsaften som kommer ut är klar är kalkonen färdig.
Jag brukar dessutom kolla att det går lätt att luxera lårleden.

Serveras med kokt potatis, sin fyllning, gelé, rönnbärssylt, brysselkål, haricot verts ev en grönsallad.

Etiketter: ,

1 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Det kanske var en åttakiloskalkon som inspirerade till sångraden ”och julen varar väl till påska”?

28 december, 2008 23:07  

Skicka en kommentar

<< Home