fredag, september 19, 2008

Sinkadus


Så var det dags igen att förse den gamle med kanelbullar.
Medan jag stod där och kavlade
"en platta 35x40 cm"
dök det upp ett minne från mina allra första bakdagar.




Det måste ha varit 1964 för jag mindes att det var i Borås. Jag var barnledig på grund av den djefla mannen. Den sekunda kavel jag som student införskaffat från EPA behövde bytas ut.
Vi var jämfört med studietiden burgna eftersom husfadern hade fast arbete och vi kunde därför satsa på rediga grejor.
Jag uppsökte stadens bästa husgerådsaffär.
Jag efterlyste med emfas en likadan kavel som fanns i föräldrahemmet:
en med handtag i båda sidor.
En sådan fanns ej till försäljning.
MEN
Som väl var kunde expediten uppbåda två samtidiga kunder, professionella bagare ,som lyckades övertyga mig om att en riktig kavel kavlas utan handtag - i nödfall kan en längre pinne införas i den centrala kanalen....

Här står jag nu och kavlar med min utomordentliga kavel som är lika gammal som den djefla mannen!

44 år sedan

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home