lördag, september 20, 2008

Den vår de svaga kalla höst....


Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.
Nu blommar heden röd av ljungen
och hvitt av liljor älvens bröst.

Min far, som var född den 23 september 1899, citerade gärna Karlfeldt
Han berättade ofta med grämelse hur han fick underkänt på en av sina första uppsatser - som skulle handla om "Den bästa årstiden" - för att han lyriskt utgjutit sig om höstens alla fördelar.

Nu tror jag ju inte att det bara var valet av årstid som renderade det låga omdömet, men när jag tänker tillbaka på hans preferenser är det ju tydligt att han livet igenom trivdes bäst på hösten.

Han var alls inte intresserad av blommor och blader eller sol och bad.
Jakt och fiske, terränglöpning och raska promenader var hans likör.

Det var inte bara han utan hela brödraskaran som gillade jakt.

Jag minns hur under min skoltid min far med otålighet inväntade jakttiderna - det var vildand som kom först: nuvarande lovlighetsdag 25 augusti , tätt följd av haren nuvarande lovlighetstid 1/9-28/2 .
Det "stora" viltet var rådjur - älgjakt var inte särskilt aktuellt på 40-talet.

Detta tänkte jag på när vi idag, efter en helt förtjusande löprunda p Svedberga kulle tog en tur längs stranden och observerade att triften blommat upp igen.






Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home