måndag, mars 12, 2007

GI-index

Som framgår av blogg 10 mars har jag ju fått en fotledsfraktur. Jag är försedd med en gipsstövel och får inte stödja på benet.

Jag råkade ut för samma skada 1998 på andra sidan - det var ju litet glamorösare : det skedde i Gällivare.
Här är jag med gipsat ben i Ishotellet i Jukkasjärvi












Jag mindes tiden som ganska angenäm, trots allt.

Jag har nu till min förargelse märkt att det faktum att det är 9 år senare i livet innebär att jag inte lika lätt svingar mig runt på kryckor!

För att ändå tillföra en positiv spin-off effekt har jag inlett hårdregim enligt GI-metoden.
Kylskåpet och jag befinner oss nämligen inte på samma våningsplan....
(Oss emellan är jag inte riktigt påläst än - men det kommer...)

Jag har nu avstått från snabba kolhydrater i 4 dygn. Jag känner mig faktiskt redan smalare men den grafiska belöningen får ju vänta på sig:
Min vikt har ju ÖKAT med GIPSvikten, och igår upptäckte jag att jag inte orkar HOPPA upp på vågen.
Lösning: jag mäter bukomfång! Hittills har jag blivit 0,5 cm smalare....

Under tiden kan jag ju dela med mig till mera lyckligt lottade.
Här ett favoritrecept:

Choklad-och havrekakor
- ett recept ur DET ALLRA FÖRSTA NUMRET AV MIN Allt om Mat prenumeration
dvs Nr 3 februari 1990.



100 g margarin
3/4 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 tsk vanillinsocker
1 ägg
1 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver
100 g hackad mörk blockchoklad
1-1 1/2 dl orostade
solroskärnor

1. Blanda margarin,strösocker, farinsocker,vanillinsocker och ägg i en mixer
2. Rör ihop grahamsmjöl, vetemjöl, havregryn och bakpulver i en bunke.Häll ner i mixern tillsammans med chokladhacket. Mixa väl.
3. Forma smeten till små bullar med hjälp av tesked. Rulla bollarna i solrosfrön och lägg dem på bakplåt med lite mellanrum.
4. Grädda i mitten av ugnen i 10 min i 190 °. Låt kakorna svalna på galler.

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home