fredag, november 24, 2006

Det lackar mot jul...



Även om det inte vid första anblicken liknar vinter i naturen närmar vi oss midvinter, vilket kan utläsas av skuggorna.
(bilderna är tagna strax efter kl 12.00 på dagen.)


Sedan åtskilliga år tycker jag det är trevligast att förbereda julen tidigt - så att när den väl kommer det blir mest mys och samvaro, inget slit och jäkt!


Jag har startat idag med:
Detta är mitt äldsta recept!

1960 i oktober dog min far.

Vi hade i alla tider firat jul med mostrarna i mitt föräldrahem. När julen närmade sig var mamma Eva inte särskilt pigg på julfirande på Persgatan så jag erbjöd mig , att ställa till julkalas i vår lägenhet på Qvantenborgsvägen 10 B i Lund.

Först måste jag emellertid tentera internmedicin, vilket jag gjorde 19 december.
Sedan började jag fundera på julbaket.
Då hittade jag ovanstående recept i gamla Vecko-Journalen.

Det märks att det är ett gammalt "herrgårdsrecept" ,det blir 2 levar som räcker hela julen!
Den blir bäst om den får ligga någon vecka, insvept i folie, innan den skärs upp.



Det är således 47de gången jag gör den/dem.










Vi har sedan flera år "bantat" julen, har ingen julgran - i år har vi dessutom bestämt att hoppa över skinkan.
Men denna fruktkaka kommer att hänga med min tid ut!

Etiketter: ,

1 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Det ser lockande ut med den gamla fruktkakan, men jag hoppar nog nötterna. Men skinkan!, Ulla kan nog stå över, men jag då?

24 november, 2006 08:26  

Skicka en kommentar

<< Home