onsdag, juni 01, 2011

Sommaren är inledd

En lagom motionsrunda är cykelturen till Vikentomater.De öppnade för säsongen i början på maj men jag och vädret har först nu kunnat samsas om lämpligheten av ett besök.
Det var ganska urplockat bland "extrapris"- varianterna.
Så här i EHEC-tider kan det vara lämpligt att köpa SVENSK-odlad gurka...
MEN
Redan i kursen i HYGIEN 1958 för en utmärkt professor Ronge, tyvärr tidigt avliden, lärde jag mig hur VIKTIGT det är att SKÖLJA alla grönsaker före konsumtion. Då var det fortfarande ute i Europa vanligt att man vattnade grönsakerna med människolatrin, respektive använde pesticider. Att noggrant skölja bladgrönsaker, bär och annat är alltfort en god livförsäkring!
(Liksom noggrann handtvätt i samband med toalettbesök och före matlagning...)

Etiketter: ,

3 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Min Mormor lärde mig tidigt hur viktigt det var med handhygien. Hon hade haft mjölkaffär så hon visste. Det var på den tiden man fick hålla mjölken frisk i kallt vatten.
Hon tvättade alltid sina händer noga f ö r e diskningen. Det ni!

Syrran

01 juni, 2011 09:45  
Anonymous en djefla man skrev ...

Tomat är för övrigt ett aztekiskt ord – ett av fyra i svenskan. De tre andra är choklad, kakao och avokado.

02 juni, 2011 17:09  
Blogger den blyga skrev ...

De va´ena riktiga gourmeter de däringa azteerna....

03 juni, 2011 08:59  

Skicka en kommentar

<< Home