onsdag, november 18, 2009

Strandfynd

När jag sist gick ut att vandra....
längs stranden, föll plötsligt mina ögon på detta slånstånd! Visserligen har jag tidigare observerat att slånen blommade rikligt i april, men aldrig att jag sett så rikligt med stora fina bär på strandheden!
Nu kanske det blir läge att göra slånbärslikör?
Slånbärslikör:

Bären bör inte plockas förrän de upplevt en eller flera frostnätter.
Frosten gör att en del garvsyra går ur och sötman stiger.

Bären läggs på flaska tillsammans med två krossade kärnor (till en 75 cl flaska). Flaskan fylles ända upp, Absolut eller Renat brännvin hälles på och flaskan korkas.

Efter fyra veckor häller man av spriten, silar den och blandar den med sockerlag. Sedan sockerlag tillsatts är likören klar. Den bör sedan lagras minst ett år!

Till 1 liter sprit kokes sockerlag på 2 dl vatten och 6 dl socker. Sockret hälles ner i kokande vatten.
Dock kan mängden sockerlag som är optimalt variera med sprithalt och hur söta bären är. Därför rekommenderas att endast halva mängden tillsätts i en första omgång. Efter tre månader avsmakning med justering av sprithalt och sötma!

Ovanstående recept fick jag av en golfmate för ca 40 år sedan! Jag har gjort likör EN gång för ett trettiotal år sedan - och det finns kvar en skvätt!
Tala om lagring.

Kanske slånbärslikör blir 2010 års julklapp?

Etiketter: ,

3 Reflektioner:

Anonymous margareta skrev ...

även jag har gjort slånbärslikör för drygt 30 år sedan. Vill minnas att det var gott. Jag tror att jag frös bären i frysen innan de fylldes på flaskor.

18 november, 2009 15:51  
Blogger den blyga skrev ...

Jovisst!
SÅ gjorde man - nu kan jag genast rusa ut och plocka!

19 november, 2009 06:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för receptet! Gjorde slånbärslikör i oktober 1983 på Ruts recept. På 95%-ig sprit. Det blev en liter färdig likör. Krossade lite för många kärnor. Den blev bra efter 30 års lagring, drickbar efter ca 22 år. Det sista i flaskan dracks i oktober 2021, 38 år gammal magi.😋

05 september, 2022 20:22  

Skicka en kommentar

<< Home