torsdag, oktober 13, 2016

Död bland de döda

 PRECIS
som jag  bland  mina ärvda böcker hade vaskat fram ovanstående deckare
läste jag en artikel om:
H.-K. RÖNBLOM [1901–1965] var en av de stora svenska kriminalförfattarna på femtio- och sextiotalet. Samtidigt var han journalist och politisk redaktör, bland annat på Aftonbladet. Hans böcker är skarpa, syrliga skildringar av dåtidens Sverige såväl som spännande pusseldeckare i Agatha Christie-traditionen. Död bland de döda [1954] inleder, tillsammans med Höstvind & djupa vatten [1955], Modernistas utgivning av H.-K. Rönbloms romaner.

Mina föräldrar, faster Stina och mostrarna läste ju ofta deckare. Jag minns att de läste H.K.Rönblom. Jag var ju då  i full färd med att  förkovra mig i anatomi och histologi
jag hade tills nu inte läst något av honom.

Den stora behållningen är för mig nu:
"Hans böcker är skarpa, syrliga skildringar av dåtidens Sverige".
÷
Detektiven är läroverkslärare "Doktor" Paul Kennet 
"Han var läroverkslärare och historiker, för tillfället ledig från lärarsysslan
 för att göra en stadshistorisk utredning."
Han reser för detta till en främmande stad och tar in på ett pensionat. Han erfar att mannen som tidigare bodde i det rum han hyr , nyligen  en morgon hittats död i sin säng.
PK blir nyfiken och   lyckas visa att han mördats, hur och av vem.

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home