fredag, juli 01, 2016

Juniläsning

Åren efter millenieskiftet läste den gamle väldigt intensivt. 
Han var en betydligt hängivnare bokläsare än jag  -
- min dag fylldes  mer av nätet och bloggandet.
En bok  som den gamle  läste med för mig förvånande intresse varovanstående.
÷
Vi växte ju upp med Lewis Pethrus som en person
som var föremål för rikspressens inte alltid smickrande intresse.
Nu när sommarstiltjen infann sig tyckte jag att det kunde vara intressant  stt ta reda på vad det var
den gamle tyckte var så fängslande!
OCH
Blev redan efter de första 20-30 sidorna "stunned":

Per Olov Enquist har, som vanligt,(?)  lyckats skapa en helt fantastisk spännande skildring av Lewis Pethrus liv och gärning - väsenskild från den gängse gudsnådeliga mediabild som dagspressen förmedlade.
Även om det via de nästan 600 sidorna förmedlas en verkligt spännande skildring.
÷
LP är jämnårig med "FolkhemsSverige" (=1884-1974)  Han gick bara 6 år i skola. Liksom PerAlbin och övriga tidiga Socialdemokrater var han ju högt begåvad, en begåvning han kunde utnyttja för att inte bara leda Pingströrelsen, utan även förvalta dess tillgångar på bästa sätt.
En annan huvudperson i Pingströrelsen är Sven Lidman
Läs mera
Utöver "fakta" har POEnquist, som vanligt, lyckats med att
förmedla det personliga samspelet mellan aktörerna, där
Efraim Markström och Ludwig von  Zinzendorf har viktiga roller.

Det är en bok jag rekommenderar ALLA att läsa!

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home