lördag, juni 18, 2016

Vikendag 3

Vi promenerade till Gamla kyrkogården
DÄR
ju min mormors bror
 Agard Nilsson ligger begraven
På Vikens Gamla kyrkogård ligger sjökaptenerna och skepparna tätt.medan de mera obemärktas gravvårdar står lutade mot kyrkogårdsmuren. Där hittade jag strax vi flyttat in på 70- talet min mormors yngste brors gravvård! Min mormor levde ännu och kunde än en gång målande beskriva hur hon, boendes i Helsingborg, fick bud om Agards hastiga bortgång. Han tjänstgjorde som gesäll hos "smeden Ryberg". Han gick och lade sig till synes frisk, men befanns på morgonen död.
Min mormor levde ännu och kunde än en gång målande beskriva hur hon, boendes i Helsingborg, fick bud om Agards hastiga bortgång. Han tjänstgjorde som gesäll hos "smeden Ryberg". Han gick och lade sig till synes frisk, men befanns på morgonen död.
Min mormor, Anna, fick, själv influensasjuk, ordna med hästskjuts till Viken i snöyran och ordna med begravning.
÷
Vi undrade hur en pojke från Hå i Småland kunde hamna i Viken? 
Några år senare fick vi förklaringen: 
 
I Viken fanns en cykel-och leksaksaffär som hette Rybergs. Våra pojkar frekventerade etablissementet ofta! Så en dag frågade vi innehavaren, " Rybbe" som han benämndes av barnen, om han kände till något om "smeden Ryberg". Vi förklarade varför vi var intresserade.
Rybbe blev tyst en stund - och svarade sedan: "Jo, smeden Ryberg var hans far - och Agards död var hans starkaste barndomsminne - han hade 6-årig fått i uppdrag att "purra" den försovne drängen - men funnit honom död på knä bredvid sängen!"
Hans far var för övrigt bördig från Södra Ljunga - några mil ifrån Hå!
Södra Ljunga är för övrigt även Per Henrik Lings födelseplats, komministerbostället finns ännu kvar.

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home