tisdag, juni 30, 2015

Mina lekkamrater

 Jag har,  med start under efterkrigstiden då Sverige bröt med sin 6-700-åriga  gemenskap med det tyska kulturområdet, och  så småningom tillsammans inte bara med europeiska länder utan även i stort sett resten av världen helt övergått till  det engelska språkområdet
MEN
Så sakteliga...
Det började med att Elias Canettifick Nobelpriset 1981 På väg till Aten stod jag på Sturup och spontanköpte en pocket med hans Den räddade tungan  och som jag började läsa på planet Den medhavda ILIADEN blev liggande oläst...
SEDAN

Efter att som tonåring haft Leslie Howard och Cary Grant som idoler
via 
i 50-årsåldern  Lars Gustafson, Lars Forsell,
är det nu
 Friedrich Schiller:
Jag läste ju utöver engelska och franska även tyska- i real och gymnasieskolan,
 hade tyska läroböcker vid medicinstudierna på 50-talet
MEN
har fram till år 2000 dåligt SAMTALAT på tyska.
÷
Efter åtskilliga besök i Berlin och framför allt daglig Facebookkontakt med JK:s fan sedan 2013 är jag nästan lika slängd i tyska som engelska.
 På Königsplatz i München 27/6

Etiketter: , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home