tisdag, oktober 21, 2014

Min första opera

Jag har ju  i många sammanhang berättat om
min första resa till Italien
1953
Det var när vi slutligen , efter att under 4 veckors kringresande
Venedig-Firenze-Capri-Taormina
anlände till ROM för ytterligare två veckors vistelse
som jag första gången såg en operaföreställning.
Det var AIDA, en friluftsföreställning,
i Caracallas Termer
 Det var ju strax efter kriget
8 år efter Öppen stad spelades in
så vi var ju inte så många turister.
Jag minns ju särskilt Triumfmarschs-akten (nr2/4)
De hade levande elefanter i processionen.

Sedan har jag ju blivit bekant med
Celeste Aida mm
MEN
inser efter att ha sett några minuter av sändningen på SV2 i lördags att jag
inte sett någon föreställning av AIDA sedan denna 1953.
Det är inspelad i Verona.
och liknar dem jag och Per såg på 50-talet
t.ex Boheme i Paris
DÄR
"Protagonisterna" var i drygt 100-kilosklassen
 Radames (till höger) spelas av Fabian Sartori
Amneris av ELENA GABOURI  (även hon i imponerande viktklass )

Sartori inleder operan med att stillastående frontalt sjunga just Celeste Aida.
Han vågar sig inte på det avslutande höga C.et
(Lyssna till JK i YouTubeklippet ovan,,,
Han inte bara klarar C:et utan även diminuendot till pianissimo som lär finnas i Verdis anvisningar.)

Bredvid honom står Amneris, Faraos dotter,
och hon vill ha Radames för sig själv -
- ogillar "slavinnan" Aida för att hon lyckats vinna R:s kärlek.

Aida är egentligen dotter till kungen Amonasro av Etiopien,
till höger.
1953 fanns ju ingen text - långt mindre "subtitles"

Dt är först denna andra gång jag får kläm på vad som egentligen händer!
Ett ganska "stelt"   händelseförlopp:
Inget för Jonas!
så det är förståeligt att han mest ger konsertanta versioner av denna opera!

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home