måndag, april 14, 2014

Krönika i sten

Jag dignar ju under mitt läsande... 
Moby Dick och En bok om Balkan är ju krävande.
VISSERLIGEN
  är ju den EGENTLIGA njutningen
 att så kunna försvinna in i andra världar
 för att förstå sitt universum! 
MEN 
Jag behöver ju litet inemellan.

I mitt städande i hyllorna hittar jag så den här - den har nog den gamle köpt på en rea någon gång för en spottstyver... En bok för alla  startade ju 1976 och denna var en bland de allra första, - jag har aldrig läst den tidigare
MEN
Nu kan det ju passa bra tillsammans med En bok om Balkan och när DDM är i Belgrad!
På baksidespärmen står:
"Ismail Kadaré (född 1936) räknas till Albaniens främsta författare. I Krönika i sten går han tillbaka till sin egen hemstad och sina upplevelser som liten pojke under andra världskriget. Det är en fin roman som i dämpad lyrisk ton ger oss ett levande stycke ur Albaniens långa och växlingsrika historia."

"1939 ockuperades Albanien av italienska fascistiska trupper. Friget varade i fyra år och slutade med nederlag för angriparna. Det är detta krig som skildras i krönika i sten genom en liten pojkes ögon
---


Barndomsskildringen från bergstaden (Girokastër) i södra Albanien är en medryckande väv av krigsscener, släktband och, inte minst krönikörens iakttagelser i form av korta rapsodiska anteckningar.---" 

En fantastisk läsupplevelese! På drygt 200 lättlästa sidor lyckas Kadaré beskriva livet i Girokastër  1939-1944 genom 3-8-årings ögon och uppfattning. Scener från det växlande krigandet blandas fascinerande med vardagslivet i den ålderdomliga staden.

Boken kommer att skickas på remiss till familjens litteraturälskare!




Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home