tisdag, oktober 22, 2013

Hummelhonung

Det har ju varit mycket... 

Skyller jag ju ständigt mitt tillkortakommande på,
 när det gäller att leva upp till mitt föresatta läsmål.
Den viktigaste anledningen till att det går så trögt är dock av positiv natur:

Det fantastiska HÖST-vädret

Emellertid kan jag idag meddela att jag lyckats avverka :

Den har funnits i min ägo i 18 år. Jag minns den som en gåva i samband med att jag pensionerade mig som skolläkare (fortsatte ytterligare fem med barnhälsovård). 
Trots att jag tidigt LÄSTE och verkligen GILLADE  Batseba  (utgiven 1984):

Han är representerad på världsbibliotekets lista med romanen Batseba. För denna roman tilldelades han 1986 det internationellt högt värderade franska litteraturpriset Prix Femina, ett pris som även tilldelats författare som Joyce Carol Oates och nobelprisvinnaren Coetzee. 
 OCH
 trots att Hummelhonung fick Augustpriset har recensioner och beskrivningar om vad den handlade om inte uppmuntrat till bekantskap.
MEN
Nu är det gjort!
När jag nu ska komma med ett omdöme är det klurigt! 

RESULTAT:
Den är VÄLDIGT BRA 
TROTS allt !

Den är lättläst. man glider sakta igenom texten. Denna synnerligen "egna" text, västerbottniskt underfundig, med åtskillig påverkan av bibelspråk. Samtidigt som "handlingen" verkar totalt osannolik berättas i en svindlande vacker prosa om en stillsam primitiv tillvaro långt från allfarvägar.
Efterhand får man så småningom klart för sig ett bakgrunden till de båda brödernas livsval.

MEN 

Jag måste ta hjälp av en recension i SvD för att sammanfatta:

Med sin säregna fabulerande berättarstil lyckas Lindgren dra in läsaren i moraliska gåtor som han annars kanske hade värjt sig emot. Visst kan vi se och fördöma ondskan hos den mäktige. Visst kan vi se och berömma godheten hos den lycklige. men hur ska vi förhålla oss till den eländiges ondska? Den kan slå ner plötsligt. Till exempel mellan två vänner som plötsligt inser att de är främmande för varandra. 

Så visst är det ett Mästerverk!

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home