fredag, augusti 16, 2013

Das Lesen XXVII

 Det är segt
apropos SCHEIN
"När jag kommit igenom de återstående 250 sidorna är jag färdig med marsbetinget."
skrev jag i slutet av april!

Nu är vi i mitten på augusti!
INTE
ar jag kommit mycket längre med SCHEIN
MEN
Jag har icke desto mindre 
AVVERKAT 27 böcker sedan årsskiftet, 
ligger således bara 3 efter målsättningen på 4 böcker i månaden.
Den 27 var sommarföljetongen i SvD  som avslutades häromdagen.
Jag utlovade ju att förklara varför jag introducerade den under rubriken Inlåst
MEN
har tänkt om...
HN skriver själv:
Denna roman bygger på författarens fria fantasier. Detta gäller svenska professorer och spensliga ministrar, det gäller engelska och amerikanska författare och det gäller människor i runt byn Winsford i grevskapet Somerset, England. Miljön på Exmoor har dock i hög grad skildrats i överenskommelse med verkligheten
Det är just miljön på Exmoor vintertid som är den stora behållningen
OCH
avslutningen
Fram till avsnitt 52/53 undrar man hur han får ihopatt  på ett trovärdigt sätt!
Det gör han!
Det här är mina augustiböcker enligt förhoppning den 19 juli!
Wolf Hall, på originalspråket engelska, har ju legat här och väntat på läsning sedan 2009.
Nu står den ju i alla tidningar som synnerligen läsvärd, sedan den översatts till svenska.
Jag har haft den "överst" på listan sedan i början av året
MEN
det smyger sig hela tiden in andra
NU SENAST
Moby Dick
som jag ju fick i födelsedagspresent av Ida.
Den är på 536 sidor
Jag grep mig verket an, fast besluten att avverka minst 50 sidor per dag...
MEN
Snubblade redan i portgången

Jag blev ju redan i gymnasiet uppmuntrad att läsa denna amerikanska klassiker -
 var dock inte alltför tänd på att läsa en bok om valfångst. 
Mitt litterära barnbarn läste och hävdade att den var en stor upplevelse
VARFÖR
jag grep vig verket an.
Den är emellertid en stilistisk utmaning, skriven på ett gammaldags bibelspråk,
detaljrik och omständlig med rikliga citat från de gamla grekerna och Shakespeare... : en bok att TUGGA!
OCH
Fascinerande
bara man hittat rytmen: högst 10 sidor åt gången.
Befinner mig för närvarande på sid 100

Följ den spännande fortsättningen!

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home