söndag, maj 20, 2012

Wenn jemand eine Reise tut...

Wenn jemand eine Reise tut,

Häromdagen stod jag på Uppsala C och skulle återvända Eskilstuna - men  tåget jag hade  biljett till (ffg i mobilen!) annonserades som ett gående till Mora. Jag vände mig till närmsta medresenär på perrongen - hon skulle till Västerås - det lät betryggande. 
Det visade sig att vi skulle byta i Sala, för vidare transport söderut. Min reskamrat var amerikanska som varit några veckor i Sverige. Hon skulle, när hon återvänt till U.S.A., börja läsa medicin. Hon blev eld och lågor över att höra att jag var pensionerad barnläkare! Hon förhörde sig över möjligheterna att efter avslutad utbildning tjänstgöra i Sverige - hennes intryck av vårt land från Uppsalas horisont var mycket positiva.
 Några dagar senare satt jag på X2000 fv befordran till Hässleholm, och så småningom Helsingborg-Viken. Då fick jag sällskap med denna dam - en australiensiska för närvarande boende i Paris, och som varit i Stockholm och hälsat på en australisk vän som bott i Sverige 21 år.
Hon frågade mig vad jag tänkte på när jag hörde Australien 
Mitt svar:
Errol Flynn som jag visste var från Tasmanien
Australiska viner på Systembolaget  
ABBAs internationella genombrott
och naturligtvis Operahuset i Sydney
Olympiaderna i Melbourne (1956) och Sydney (2000)

Hon skulle byta tåg i Köpenhamn - hade tre timmar till godo så jag tipsade henne om en liten sväng till Tivoli och Rådhuspladsen

Anledningen till att hon tillfälligt vistades i Paris var ett led i arbetet för ursprungsfolken , i hennes fall arboriginer

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home