fredag, november 11, 2011

Das Lesen XVIII

ELLER
NNN = Njuter Nöjt Novemberstillhet
Nu när novemberlovsfirarna åkt hem har jag tre härliga veckor utan större evenemang som skall förberedas. Det härliga "septembervädret" vi begåvats med gör ju att jag i lugn och ro kan invintra trädgården och ändå hinna med att "uppfånga mitt läsande".

Av de 40 böcker jag förväntade mig ha läst per den 15/9 har jag bara lyckats med TRE(!!) *
MEN
Inspirerad av besöket i Lund 2 november har jag nu avverkat den fjärde.
Som framgår av inlägg
från  augusti 2010 satte jag igång och läsa den för ett och ett halvt år sedan år sedan,
rusade igenom de två första århundradena;
MEN
När jag hade läst färdigt 1800-talet (Från romantik till positivism) och kommit en bit in på 1900-talet (Från Autokrati över demokrati till byråkrati) upplevde jag att jag måste sakta ner,
gick tillbaka till 1851 då AF såg dagens ljus.


ÄNTLIGEN

fick jag klart på vad som dolde sig bakom de vördade namnen:
Sven Nilsson (1787-1883)
Martin Weibull (1835-1902)
Seved Ribbing (1845 -1921)
Alfred Berg (1857-1929)
Hans Larsson (1862-1944) och Ola Hansson (1860-1925) (de var nästkusiner!)
 Bengt Lidforss
OCH
DUG och DYG
(kommer i en senare blogg!)

för att inte tala om vem som skrev spexet UARDA som hade premiär 1908 ...


* Jag har dock läst tre "utanför" listan :
Brighton Rock och
Ungdomsår
Gaudy Night
+ ett antal statsministrar, hittills  13/22 (DUG och DYG kommer när jag läst ut Erlander)

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home