onsdag, augusti 17, 2011

Old age

Vad skönt att jag inte är ung!
sjöng Zarah
Häromdagen fick jag detta brev från min kära kommun:
som ju  handlar om JoJo - kort. Jag har sedan något år tillbaka njutit av denna innovation. Genom att ladda Jo-jo-kortet och sedan vifta med det på buss, tåg och färja i hela  Södra Sverige, inklusive Själland  åker jag vart jag vill. Sedan jag blev änka är det ju högst oförmånligt att ta bilen.
Brevet från kommunen handlar om att vi som är 75+ nu får ett GRATIS-kort som från den 15 augusti ger fritt bussresande överallt inom Höganäs.
Jag störtade omedelbart ner till busshållplatsen "Viken Fortet" (fortet, ett Per-Albinvärn, är rivet men dröjer sig kvar i hållplatsnamnet) och gjorde min FÖRSTA bussresa till centralorten på de fyrtio år vi bott i kommunen!
Det var en provresa för jag visste inte ens var hållplatsen numera är belägen.
MEN
Den ligger lägligt till för matproviantering. Priserna på de stora matvaruhusen underskrider ju väsentligt lokalaffärerna. Jag tjänat t.ex 4 kr på varje liter Proviva, och 3 kr per liter Vaniljyoughurt....
Däremot köpte jag inga äpplen....
Många bäckar små!

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home