onsdag, juli 27, 2011

Medicinhistoria

Jag fortsätter mina inventeringar bland gamla grejor:

 Vad månde den här stämpeln vara?
Det var en retorisk fråga, jag vet mycket väl vad det är:
 Det är min stämpel som jag fått av WHO som legitimerad vaccinatör mot smittkoppor!
 Utdrag ur Minnesskrift vid Föreningen Mjölkdroppens 100-årsjubileum 2004.

I dessa dagar då det på nytt utbrutit mässlingssmitta i Europa på grund av dåligt skötta vaccinationsprogram minns jag forna dagar då vi på BVC fullgjorde den 1917 utfärdade lagen om obligatorisk "...smittkoppsympning senast under det kalenderår då barnet fyller 6 år. Meddelande om utförd ympning skulle tillsändas pastorsämbetet som antecknade i församlingsboken om fullgjord ympningsplikt. Barn som inte var smittkoppsympade fick inte börja skolan. Endast hälsoskäl kunde befria."
OCH 
"1980 förklarade världshälsoorganisationen (WHO) världen vara fri från smittkoppor 
efter ettdrygt 10-årigt utrotningsprojekt" 
 
Nu har jag ingen mer användning för min stämpel...
Alla jublade, 
men detta var ju bara början - 
WHO började se sig om efter nästa projekt.
MEN

Det dröjde bara ett år så började man i New York undra över....

Aids beskrevs först i slutet av 1970-talet av franska läkare som märkte hur homosexuella män i orimligt hög grad drabbades av ovanliga sjukdomar. Åren 1983–1984 identifierades viruset som sprider smittan. Det upptäcktes i det närmaste samtidigt av två forskargrupper (Luc Montagnier i Frankrike och Robert Gallo i USA) och kallades LAV (lymphadenopathy-associated virus) respektive HTLV-III (human T-lymphotropic virus type III), innan man enades om termen HIV (human immunodeficiency virus).
...och på den vägen är det:

"Man kan inte två gånger kliva ner i samma flod"

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home