tisdag, april 12, 2011

KASAM

Någon gång i mitten av 1980-talet blev jag i egenskap av skolöverläkare* av salig Skolöverstyrelsens skolöverläkare Annika Strandell kallad till studiedagar i Sigtuna. Hon hade inbjudit Aaron Antonovsky som talade om Salutogenes och Sense of coherence (=KASAM på svenska = Känsla av sammanhang)


"When others decide everything for us-when they set the task, formulate the rules, and manage the outcome-and we have no say in the matter, we are reduced to objects. A world thus experienced as being indifferent to what we do comes to be seen as a world devoid of meaning." 
Aron Antonovsky

"A world devoid of meaning."
Ack huru många unga människor i Sverige som lämnas ensamma i en sådan värld!
* Som framgår av länken på AA  är  Sense of coherance en viktig pusselbit när det gäller salutogenes!

Redan när jag var ung medicine studerande och läste Läkartidningen kom jag i kontakt med företeelsen genom en artikel därstädes av Clarence Blomquist
Han skrev således redan ca 1957: 
"I Sverige är det svårt att vara psykoanalytiker, för svenska människor har ingen livsåskådning..."¨
Den här boken köpte jag enligt en anteckning på försättsbladet 1976
MEN
Jag har skam till sägandes aldrig läst den
Det är kanske dags nu...
.


En som hade KASAM var WC:
“Every day you may make progress. Every step may be fruitful. Yet there will stretch out before you an everlengthening, ever-ascending, ever-improving path. You know you will never get to the end of the journey. But this, so far from discouraging, only adds to the joy and glory of the climb.”
Sir Winston Churchill

Etiketter: ,

3 Reflektioner:

Blogger H. H. skrev ...

Salutogenes ær førstås mycket intressant. Varfør vissa maskrosbarn klarar sig utan att hamna i missbruk, psykisk sjukdom eller kriminalitet, trots førfærliga omstændigheter. Jag kan tænka mig begåvning, intressen, tillfælligheter, tur, mænniskor som de råkat møta som betytt något. Jag skulle vilja læsa mer om detta.
Jag kan førstå att stark tro kan skydda mænniskor i ett koncentrationslæger från psykisk kollaps och sjukdom.
Det ær klart att om man lever i omstændigheter, i ett samhælle, dær man begriper vad som pågår runt omkring, dær man har møjlighet att påverka och dær man tycker att livet ær meningsfullt så har man motståndskraft mot psykiska och sociala sjukdomar. Det ær alltså detta som ær KASAM.

12 april, 2011 17:49  
Blogger den blyga skrev ...

Jag kan førstå att stark tro kan skydda mænniskor...
Vi hade en hel förmiddag med AA. När han förklarade sitt "Sense of coherence" (=SOC) så sa´han ju omedelbart att religiös tro erbjöd SOC, det var viktigare ATT man hade något att referera till, den ena religionen var i detta hänseende inte bättre än den andra.

Postmodernism, relativisering och värdenihilism är verkligt destruktivt.
i ett samhælle, dær man begriper vad som pågår
Ju mer Facebook och Twitter desto mindre begriper man - jag tror man måste gå tillbaka till IRL=
Tillgivenhet och TILLIT i mänskliga relationer...

Per och jag skrattade för "en femtan år sedan" åt en enkätundersökning som kommit fram till att de lyckligaste människorna i Sverige bodde på landet, hade hund och sjöng i kör
MEN
Jag säger bara KASAM

12 april, 2011 18:59  
Anonymous en djefla man skrev ...

Nothing is at last sacred but the integrity of your own mind.

Ralph Waldo Emerson, writer and philosopher (1803-1882)

13 april, 2011 15:31  

Skicka en kommentar

<< Home