torsdag, augusti 19, 2010

Utveckling

ELLER
Från vevgrammofon till Youtube!
Jag har ju i länken ovan berättat om mina föräldrars första möte.
Vevgrammofonen ifråga fanns under 40-talet hos min mormor på torpet.


När min mormor dog 1976 tog jag hem den - den finns nu här i Viken på vinden, med tillhörande skivor!
MEN
Redan 1957 hade den gamle och jag skaffat oss en kombinerad radio och skivspelare - Det blev 45-varv och sedan LP- skivor.

På 70-talet kunde vi kosta på oss en Hi-Fi anläggning med högtalare och en kvalitetsskivspelare.
När CD-skivorna på 80-talet tog över, kunde man hitta kg-vis med gamla fina LP- skivor med klassisk musik på diverse loppmarknader -
något som den gamle och jag utnyttjade.
Det är åtskilliga eftermiddagar vi suttit och njutit av att lyssna på Jussi Björling, Elly Ameling, Amadeuskvartetten, Henryk Szeryng, Emil Gilels, Furtwängler och von Karajan för att nämna några.När det gäller den lättare repertoaren har den ju fram till den gamles bortgång varit mera live!

Det här med YOUTUBE har för mig varit en välsignelse!
NU
har jag (förhoppningsvis!?)
lärt mig att lägga ut en musikvideo DIREKT:

Jag börjar med en visa som i Hälsingborg på fyrtiotalet sjöngs mer än Taube och Bellman!
Och vinden drog så saktelig, och nere invid stranden,
där smög en bölja kärleksfullt till snäckan uti sanden.

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home