måndag, juni 14, 2010

Louisiana än en gång!

Det underbara har hänt:
När jag häromveckan var nere i Lund i andra ärenden gjorde jag en avstickare till Hjärup.
Då frågade Lisa, 17 om inte jag kunde följa med henne till Louisiana.
Hon går estetisk linje och hade hört av en kamrat om utställningen Farven i kunsten.
Där har jag ju inte varit sedan april 2009.

På självaste Grundlovsdag åkte vi.

När vi kom fram visade det sig att man dagen innan hade haft premiärvisning för sommarens utställning Warhol efter MUNCH så den började vi med.
Efter en stärkande lunch och en titt på Ven
- det kalla vattnet och den varma sommarluften svepte in ön i
Caspar David Friedrich-töcken

var det så dags för vårt egentliga ärende,
att se Farven i kunsten innan den slutar 13/6
I sanning en samling i verdensklasse!

Det var längesedan jag såg så många förstklassiga moderna verk på en och samma gång - när vi var på Salvador Dali - utställning i Stockholm hade de bara 12 originalmålningar!

Moderna museet: My foot
jfr Louisiana!
Vems tavla är nu detta? Var det han Schmidt?
Lisa du har katalogen!
Karl Schmidt-Rottluff som var medlem i Die Brücke
liksom Emil Nolde av vilken det fanns åtskilliga verk.
Det här är en annan favorit : Oscar Kokoschka
- Det fanns bara en tavla av honom vad jag kunde förstå -
Nu blev jag dessutom fångad av vakten No fotografering!

När vi åkte till Köbenhavn och Statens Museum for Kunst på 40-talet avslutade vi alltid på Tivoli

Det fick bli en Is i stället...
Hon åt inte två - den ena är fotografens...

Etiketter: , , , ,

1 Reflektioner:

Anonymous en skrev ...

Som totalupplevelse är Louisiana världens bästa konstmuseum, tycker jag.

16 juni, 2010 10:22  

Skicka en kommentar

<< Home