tisdag, maj 04, 2010

Axess - IGEN

Häromdagen såg jag ännu en dokumentär på TV-kanalen Axess: Vad Darwin inte visste.

Jag satte på av ren pliktkänsla - det här med Darwin kan man ju egentligen, och förresten verkade det väldigt långt - jag behöver komma ut i trädgården....

MEN
Eftersom det regnade kan man väl göra ett försök
OCH

Det är förbluffande HUR mycket förstklassiga program som sänds via denna TV-kanal.
Programledaren Armand Leroi berättar om hur Darwins evolutionsteori sakta vann insteg, men att hans senare bok om Arternas ursprung ifrågasattes , för att ungefär år 1900 vara helt ute.

MEN

Programmet visar sedan hur fortsatt forskning och så småningom inringandet av DNA givit Darwin fullständigt rätt!

Doldisar (åtminstone för mig) som Arnold Fischer,
Arnold Fischer

tysken Ernst Haeckel
som även var konstnär
har tillsammans med Julian Huxley givit viktiga bidrag till den socialdarwinism som hyllas idag.

Etiketter:

1 Reflektioner:

Anonymous en djefla man skrev ...

Ernst Haeckel tyckte jag var en väldigt intressant bekantskap. Som forskare lär han visserligen inte ha varit oförvitlig, men han var en fantastisk konstnär.

16 maj, 2010 10:43  

Skicka en kommentar

<< Home