onsdag, december 09, 2009

Mera om ANNA

Det var min moster Elsa som virkade huvudbonaderna...

Här kommer mera om Anna dvs min mormor, som Lotten efterlyste i kommentaren 2006 (se länk)

Eftersom vi tyvärr måste avyttra vårt ärvda torp Skogslund , jag tyar inte med två fastigheter, så håller jag på att inventera alla de föremål som omsorgsfullt sparats och vårdats under de drygt 110 år som huset bebotts.
Det blev litet suddigt - men ni skall ju tänka er Anna skrudad i denna!

Dessa huvudbonader minner mig om att hon alltid när hon vistades ute - och det gjorde hon för det mesta i sitt pysslande med, de sista tjugofem åren innan hon dog 92-årig , POTATIS, VED och JORDGUBBAR. Hon var mycket stolt över att hon inte var gråhårig och ville skydda sig mot solens blekande strålar.
Här ett axplock av tidigare publicerade bilder:

Tillägg:
Vid vidare efterforskning i familjearkiven hittar jag den här bilden som ju visar att hon redan i 35(?)-årsåldern föredrog huvudbonad vid utevistelse. Bilden måste vara tagen på torpet, även om hon vid tiden bodde i Hälsingborg.Bilden är således från 20-talet, då en CYKEL var en chic egendom.

Etiketter: , ,

4 Reflektioner:

Anonymous en djefla man skrev ...

Att gammelmormor ständigt gick i mössa kommer jag ihåg. Jag tror aldrig att jag samtalade med henne, som jag gjorde med t.ex. gammelfarmor Matilda.

09 december, 2009 10:44  
Blogger den blyga skrev ...

Hon var ju sysselsatt med POTATIS,VED OCH JORDGUBBAR...

09 december, 2009 13:59  
Anonymous en djefla man skrev ...

Något som slår mig när jag ser de gamla svartvita bilderna från Skogslund är hur "mikronaturen" är mer intakt -- sedan dess har skogsbruket utplånat de små minilandskapen i kanten av vägar och gärden. Sydsvenskt skogsbruk skapar monokulturer, där alla träd är av samma slag och samma ålder.

11 december, 2009 09:13  
Blogger den blyga skrev ...

Det är ju därför på vissa håll ALLA träden strök med för Gudrun!

11 december, 2009 16:07  

Skicka en kommentar

<< Home