fredag, oktober 02, 2009

Tågresenär

eller
Wenn jemand eine Reise tut kan er ´was erzählen

Nu när jag är änka prövade jag att utnyttja SJ:s service istället för att förorena klimatetet genom en ensam bilresa. Vägen upp till Mälardalen gick enligt plan.

MEN

Jag startade hemresan på Eskilstuna Central och infann mig i god tid före avresa 12.09. Redan på perrongen träffade jag en medresenär som skulle till Linköping på föredrag - hon var lärare i särskolan och skulle förkovra sina kunskaper om barn med neurologiska handikapp.
Vi satt i livligt samspråk på tåget, när jag plötsligt upptäckte att det gått en halvtimme utan att tåget rört sig ur fläcken! Förseningen - som lär ha berott på ett elektroniskt fel - blev så småningom mer än 45 minuter. Det utlovades i högtalarna ett gott omhändertagande i Norrköping för de resenärer som missade sin anslutning.

Väl framme i "kundservice" fungerade inte kölappsmaskinen...
MEN så småningom kom en funktionär och trollade fram nr 67 när de expedierade nr 42.
Jag släppte före mig en nervös resande som skulle iväg om 8 minuter, men där mobilbokningen hade fallerat.
Det visade sig att jag visserligen kunde få åka med nästa X2000, som startade 15.35 i stället för 13.35

MEN

Någon sittplats fanns inte för mig förrän i Alvesta.
Jag fördrev den resterande tiden, en timme, på en Cafeteria i stationshuset. Väl där blev jag varnad av en olycksbroder (84) från Eskilstunatåget att den rabattbiljett på 50 kr han fått vid ombokningen INTE gällde på detta café.??? Inte hade jag fått någon rabattbiljett...

Nåväl - det visade sig att mannen ifråga var på resa till ett barnbarn i Malmö som skulle fylla 10. Han var änkeman sedan 2 år och tidigare ABB-anställd. Han berättade att det var bekymmer även med tågen på bron på grund av Obamas besök i Köpenhamn.

Så klev jag då ombord på X2000. Det fanns enstaka lediga platser, men varje gång tåget stannade satt jag ju i vägen och fick flytta på mig.
Mellan Mjölby och Nässjö satt jag bredvid en datorförsedd dam som meddelade att jag kunde få återbäring för förseningen och visade tillvägagångssättet. Hon hade tidigare varit anställd inom psykiatrin men jobbade nu på Banverket! Nu fick jag upp kameran och försökte fånga både denna hjälpsamma medresenär och hennes dator - men fick hjälp av en dam på andra sidan gången för att få vidare perspektiv.
Det slutade med att även hon blev konterfejad och jag utdelade bloggadress till båda!
Mellan Alvesta och Hässleholm kunde jag så utnyttja en alldeles EGEN plats. Där blev jag granne till en försynt engelsktalande ung man som uppgav sig komma från Estonia. Vid närmare samspråk visade det sig emellertid att han egentligen var ryss.
Äntligen framme i Hässleholm. Utan försening hade jag redan 17.23 varit framme i Helsingborg.
MEN
Jag hade tur med bussen mellan Knutpunkten och Viken - endast 10 minuters väntan - och kunde 3 timmar försenad äntra mitt lyckligtvis kvarstående och oskadade hus.



Etiketter:

4 Reflektioner:

Blogger Gustav Bergman skrev ...

Är det konstigt att man tar bilen ibland...?

Jag vet inte om minnet lurar en som ofta, men var ändå inte järnvägen bättre förr?

/G

02 oktober, 2009 06:46  
Anonymous en djefla man skrev ...

Vilket äventyr! Håller med föregående talare om att det är bökigare och stökigare att åka tåg idag än under 1980-talet då jag ofta reste mellan Skåne och Stockholm.

02 oktober, 2009 10:52  
Anonymous margareta skrev ...

vilket äventyr din resa hem blev. Men du träffade också trevliga medresenärer, som tur var.

02 oktober, 2009 13:06  
Blogger Cecilia N skrev ...

När inföll förr?

Jag har haft gruvligt föresenade tågresor både jan 1982 och dec 1989.
Sen fick jag göra en detour runt gävletrakten något(några?) år efter den stora snöstormen där eftersom det även denna afton hotade bli rejält snöoväder. Tågbolaget (vilket det nu var) tyckte det var trevligare att ta en omväg än bli insnöade. Jag höll med.

Och nån gång på 70-talet var det en gruvlig tågolycka på Alvesta station (eller dess närhet) där vagnar for opp på varandra. (Försökte googla, men det var en för gammal nyhet.)

03 oktober, 2009 19:37  

Skicka en kommentar

<< Home