söndag, augusti 23, 2009

På vernissage

När jag efter att de sista begravningsgästerna åkt hem häromveckan, sorterade min post upptäckte jag att vi som medlemmar i Höganäs museum var inbjudna till

Vernissage kl 13.00 lördagen den 8 augusti
för en utställning av skulptören mm Timo Solin.

den gamle var inte särskilt road av den sortens begivenheter - men eftersom man lockade med introduktion både av Peder Lamm och Åsa Moberg tänkte jag: Okey då.
Jag infann mig en kvart efter ett. Det var ännu inte så många besökare. Det var mycket varmt varför jag sökte mig ut på gården, till Åke Holm.
Jag försökte få en bild där jag fick med både honom och någon av Timo Solins statyer - men det var svårt.
Jag slog mig istället ned bredvid denne man *-28. Det visade sig att han var potatisodlare i Plöninge sedan flera generationer . Han visste berätta att Åke Holms familj var mycket musikalisk och drev tidigt 1900-tal ett tivoli i Tjörröd. Han berättade också mycket livfullt hur han och skolkamraterna själva anlagt en fotbollsplan i Väsby.
De enda potatissorter som farfadern godkände var Early Puritan och King Edward...

Läs mera om utställningen i nästa avsnitt...

Etiketter: , , ,

2 Reflektioner:

Anonymous en djefla man skrev ...

Jag kommer ihåg den där Åke Holm-frisen på Kullaskolan (se länkad sida). Där kan man tala om pärlor för svin! För tonåringarna var det mest något man kunde sätta tuggummin och snusprillor på.

Idag sitter den monterad på en vägg som vetter mot infartsvägen till centrum.

Föreställer keramikgubben i naturlig storlek nån speciell person, förresten?

23 augusti, 2009 09:32  
Blogger den blyga skrev ...

Javisst - det ÄR Åke Holm

23 augusti, 2009 11:38  

Skicka en kommentar

<< Home