onsdag, december 03, 2008

Fjelie

Vårt resande har reducerats - the good news att vi inte sitter fast i Thailand.
MEN
När vi ändå kostat på oss resan....
OCH
Man har inte roligare än man gör sig:

Eftersom vi på väg ut från pacemakermottagningen i Lund såg att det var kö till parkeringsplatsen bestämde vi att inte som planerat fika i bilen, utan ställde kosan hemåt.

Vi beslöt att göra ett strandhugg i Fjelie. Vi har sedan 50 år på väg till och från Lund passerat avtagsvägen till denna lilla by. Bara 3 km från det sjudande stadslivet möter man denna, som det visade sig, avsigkomna idyll.
Vi parkerade mitt emot kyrkan.Byggnaden framför oss såg ganska skamfilad ut, planteringen hade nog inte ansats på flera år, trappan vittrade och - adventskransen hade säkert hängt där minst ett år.
Intressanta saker förtaldes om kyrkan
MEN
Det visade sig att den var lika förfallen!

Kyrkogården var emellertid pampig med minutiöst krattade gångar
OCH
ståtliga familjegravar.
En av målningarna föreställer Noas ark (bild ovan)
Men den finns också IRL idag!(?) (nedan)

Etiketter: ,

3 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hej, jag försöker hitta ett sätt att få lite kontakt med dig... Lång historia: Min mamma Eva Gehlin-Berg nämndes i en annan blogg som jag råkade läsa i kväll. Du kommenterade att din mamma var barnflicka hos Gehlins i Helsinborg.

Jag kommer ihåg att mamma ofta talade om sin fantastiska barnflicka (jag kommer inte längre ihåg hennes namn, sorry).

Om du kunde berätta något om henne, vore det väldigt roligt.

hälsning
´Sven Berg
sven.berg@bildmakarna-berg.net

PS Fjelie känner jag mycket väl till eftersom jag bodde på Väster i Lund under mina studieår under sjuttio-och åttiotalet. N

03 december, 2008 22:57  
Blogger den blyga skrev ...

Jag hastade att skicka ett mejl - ett underbart möte uppstod!
Fortsättning följer i ett kommande avsnitt.

06 december, 2008 16:12  
Blogger Therese skrev ...

Fjelie kyrka var fin innan, den är numera stängd för målningarna håller på att trilla ner.. annars är det en mysig by, sen att allainte sköter om sina entrér är synd..

02 september, 2009 21:05  

Skicka en kommentar

<< Home