måndag, maj 19, 2008

Cistercienserorden

Min första insikt om cistercienserorden i Sverige kom när jag 1980 ställde upp och sprang nattsträckan i Smålandskaveln i Stockaryd 1980.

Jag har via Google hittat ett reportage från en annan deltagare:

Nu var det dags för nattpremiär på Smålandskavlen. Och det var en kall natt. –10º C. Igen ett lopp som försvunnit från minnet. Sprang extrema runtvägval överallt där jag hade en chans. Måste ha varit ännu mer mörkrädd än idag. Jag landade i mål nästan 20 minuter efter Almbys Lars Schagerström på 146:e plats och var nog ändå ganska nöjd. Traskade iväg till en maskinhall där det var ombyte. Duschen däremot var inte inomhus. Man fick gå ut 10 meter på upplagda träpallar. Vattnet från de som duschat hade här frusit till is så det var såphalt ut till duschen och när man väl halkat dit så var duschen så varm att det inte gick att stå under strålen. Efter några tafatt försök att skvätta lite vatten på sig, blev det att halka tillbaka in i maskinhallen.

Vår lilla klubb hade två bra unga orienteringslöperskor. Men ett lag behövde tre, varav en skulle springa natt. Så de fick "damma av tanten" - jag var då 45 år gammal.

Det var ju bara det att det blev rejält kallt (se ovan). Det hade inte vara så kallt tidigare så isen i mossarna var tunn, den brast och man sjönk ner några decimeter i mossarna. Jag utövade ju dessutom ingen större hastighet. Jag minns att jag försökte gardera mig mot förfrysning med plastpåsar på fötterna!
Jag kom dock helbrägda i mål och vi damer hade dusch inomhus och uppeldad bastu i anslutning!


Vid hemfärden följande dag passerade vi Nydala kyrka och jag läste för första gången berättelsen om den stackars abboten som fick bannor för att han inte som förväntades varje år kunde inställa sig till det generalkapitel i Citeaux som hölls sent på hösten!

Under årens lopp har jag sedan blivit mer och mer intresserad, informerad och fascinerad av denna munkorden och dess främste företrädare Bernhard av Clairvaux!

Nu efter vår resa till Linköping och Medevi passade vi på att återknyta bekantskapen med Nydala kyrka och klosterruin.


Nu 28 år senare fanns det betydligt mer information - t.o.m. med om att cisterciensermunkarna nu återvänder till Nydala!

Etiketter: ,

1 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag kommer ihåg denna kalla natt då kvicksilvret kröp ner mot –10 °C. Plastpåsarna har med tiden ersats av grodstrumpor.

19 maj, 2008 07:35  

Skicka en kommentar

<< Home